سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عاشق نوید


ساعت 11:20 عصر پنج شنبه 88/12/27

ریشه تاریخی نوروز و هفت سین

برخی پژوهشگران، ریشه تاریخی این جشن را به <<جمشید >> نسبت می دهند و نوروز را <<نوروز جمشیدی >> می خوانند. این گروه معتقدند که جمشید شاه بعد از یک سلسله اصلاحات اجتماعی بر تخت زرین نشست و فاصله بین دماوند تا بابل را در یک روز پیمود و آن روز (روز هرمزد)از ماه فروردین بود.مردم از شگفتی این حرکت جمشید شاه جشن گرفتند و آن روز را ((نوروز)) خواندند.

فردوسی شاعر بزرگ نیز در شاهنامه پیدایش نوروز را به جمشید نسبت میدهد:

به جمشید بر گوهر افشاندند         مر آن روز را روز نو خواندند

 

و اما هفت سین نوروزی....

اولین و مهم ترین << سین>> سفره هفت سین سبزه است که اغلب زنان ایرانی ترجیح می دهند خودشان سبزه را تهیه کنند . سبزه نماد خرمی ، نو زیستی ، شادابی، سر سبزی و نشانگر زندگی بشر و پیوند او با طبیعت است. در گذشته سبزه ها را به تعداد هفت یا دوازده – که شمار مقدس برجهاست-در قابهای گرانبها سبز می کردند.

در دوران باستان در کاخ پادشاهان 20 روز پیش از نوروز دوازده ستون از خشت خام بر می آوردند و بر هر یک از آنها یکی از غلات را می کاشتند و خوب روییدن هر یک را به فال نیک میگرفتند و معتقد بودند آن دانه در آن سال پربار خواهد بود و در روز ششم فروردین آنها را میچیدند و به نشانه برکت و باروری در تالارها پخش می کردند.

سرکه: نماد شادی

سمنو: نماد خیر و برکت

سنجد:نماد حیات ،عشق و دلباختگی

سیب: نماد مهر و مهرورزی

سیر: نماد گند زدایی و صحت و سلامتی

سماق: نماد مزه زندگی

سکه : به نیت برکت و درآمد زیاد.

اما غیر از اینها که گفته شد ، هفت سین اجزای دیگری هم دارد مثل : آیینه که نماد روشنایی است و حتما باید در بالای سفره جای گیرد.

کتاب مقدس هم یکی از پایه های اصلی خوان نوروزی است و بر اساس آن هر خانواده ای بنا بر مذهب خود، کتاب مقدسی را در سفره می گذارد.

تخم مرغ: نماد زایش و آفرینش است.

اسپند: به نیت رفع چشم زخم.

شاخه های سرو، دانه های انار، گل بید مشک،برگ نارنج، نان و پنیر، شمعدان،برنج و ...را هم میتوان از اجزای دیگر سفره هفت سین دانست.

نوروز در دیگر کشورها

نوروز، از جشن های باستانی ایرانیان است که امروزه همه ساله در محدوده جغرافیایی ایران باستان یعنی در کشورهای ایران ،آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و بخش های کرد نشین کشور های عراق ،ترکیه و سوریه در روز اول فروردین برگزار می شود.

 

 برگرفته از مجله روزهای زندگی


¤ نویسنده: نازنین

نوشته های دیگران ( )

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
1
:: بازدید دیروز ::
10
:: کل بازدیدها ::
21735

:: درباره من ::

عاشق نوید

نازنین
باسلام من نازنین دختری 21 ساله هستم ، تنها با بابا و مامانم زندگی میکنم ،بی کار هستم و منتظر و چشم به راه عشق جاویدم نوید

:: لینک به وبلاگ ::

عاشق نوید

::پیوندهای روزانه ::

:: فهرست موضوعی یادداشت ها::

شعرهای عاشقانه[2] . نامه های عاشقانه[2] . دلتنگی های نازنین .

:: آرشیو ::

اسفند 1388
تیر 1389

:: اوقات شرعی ::

:: لوگوی دوستان من::


:: خبرنامه وبلاگ ::